Car Care TipsCar Reviews

Pastikan Bateri Anda Sihat

Periksa kesihatan bateri anda

Kesan PKP pada bateri kereta adalah sangat tinggi, untuk sementara waktu. Terutamanya mempengaruhi kepada kenderaan yang lebih lama, pemandu yang memandu kereta yang baru juga boleh memberi kesan pada baterinya. Bilangan ‘fleet car’, seperti kereta syarikat, memerlukan bateri baru yang lebih bagus berbanding dengan tempoh yang sama tahun lalu. Ini adalah petunjuk penting sejauh mana masalah bateri kereta kerana bukan sahaja ‘fleet car’ baru daripada rata-rata, mereka juga cenderung mempunyai bateri canggih, untuk menyokong teknologi ‘start-stop’.

Berikut adalah beberapa tips untuk pemandu mengenai cara mengelakkan masalah bateri:

1. Sekiranya anda sama sekali tidak menggunakan kereta anda, hidupkan enjin kereta sekali atau dua kali seminggu dan biarkan enjin berjalan sekurang-kurangnya 15 minit. Duduk di dalam kereta anda semasa anda melakukan ini.

2. Ingatlah bahawa enjin yang lebih sejuk memerlukan bateri lebih banyak untuk dimulakan, jadi jika boleh, mulakan kereta anda pada waktu yang lebih panas dan bukannya pada waktu pagi.

3. Periksa di bawah bonet dan periksa terminal bateri untuk tanda-tanda hakisan. Bersihkan hakisan dan sisa dari terminal untuk membolehkan menyambungkan kepada bateri.

4. Jika kereta anda diparkir di tepi jalan raya, pertimbangkan untuk membeli pengecas yang boleh dipasang dan pastikan pengisian bateri anda sentiasa meningkat.

5. Periksa tarikh bateri anda, sesetengah bateri dicetak dengan kod tarikh dan bateri yang berusia lebih dari lima tahun mungkin berisiko untuk rosak, terutama jika kereta dipandu untuk jarak yang pendek.

Untuk semua pemandu kenderaan yang kembali ke jalan raya, pastikan anda mengunjungi pusat khidmat anda untuk mendapatkan pemeriksaan kesihatan bateri. Hendak menjual kereta anda? Menempah inspeksi dengan myTukar sekarang!

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button